De lange reis van winst-denken naar betekenis-denken

Mogelijkheden omzetten in reële (groei)opties is één. Het vraagt een goede strategie om de onderstroom in de gewenste richting te veranderen.

Strategie is een beetje in het verdomhoekje gekomen. De wereld om ons heen verandert toch zo snel, wordt ons van alle kanten verteld, dat het geen zin heeft om aan strategievorming te doen. De meeste bedrijven hebben dan ook geen strategie, of dat wat ze een strategie noemen zijn enkel wat doelstellingen (het moet immers SMART zijn) of holle frasen.

Groei en verandering(en) maken innovatie noodzakelijk. Niet om bij te blijven met de concurrentie, maar om de reële opties om te gaan zetten naar operationele opties. Veel innovatie is momenteel een creatieve daad om up to date te blijven, niet gericht op waardegroei.

Het creatieve proces moet daarom gericht zijn op meervoudige, langetermijn-waardegroei voor een toekomstbestendig bestaan van de onderneming. De samenleving vraagt om meer duidelijkheid van ondernemingen welke rol ze spelen en vooral willen gaan spelen voor de samenleving. Purpose is het nieuwe adagium na een lange reis van winst-denken naar betekenis-denken.

Anders Creëren betekent niet het weggooien van het oude; het nieuwe bouwt voort op het bestaande. Het lineaire blijft bestaan maar het dient het circulaire. Simpel, omdat the job to be done vooreen onderneming veel omvangrijker is geworden en in een complexere omgeving moet gebeuren. Hetzelfde gedrag geeft hetzelfde resultaat.

Posted in ,

Business Biology

Laat een reactie achter