Strategievorming (Anders Kijken, Anders Denken, Anders Creëren) en strategie-uitvoering (Anders Doen, Anders Praten) moeten weer bovenaan de agenda bij de leiding. Het vraagt ambitie, moed en creativiteit maar ook zelfkennis, zelfvertrouwen en reflectie op eigen mens- en wereldbeeld.
Zelfkennis en zelfvertrouwen zijn meestal wel aanwezig, echter het besef vanuit welke persoonlijke en wereldse paradigma’s gehandeld wordt minder. De meest beperkende factor van de tuin is de tuinman.
Anders Doen is het loslaten van bestaande structuren en denkbeelden en bereid zijn nieuwe structuren en samenwerking op te bouwen. Geen oude wijn in nieuwe zakken. Dat was toen en gebeurde vaak in een reflex. Nieuwe inzichten verbinden met oude waarden en daar oplossingen en structuren voor vinden is wat anders.
Het circulaire verbinden met het lineaire. De aggregatie verbinden met de integratie. Niet alles in een onderneming en zijn omgeving heeft dezelfde verandersnelheid, dezelfde frequentie. Het oude denken van korte termijn (operationeel), middellange termijn (tactisch) en lange termijn (strategisch) is niet te gebruiken.
De onderneming zit als het ware gevangen in een broodje: zowel strategisch (marktpositie) als in competenties (en middelen) is veranderen een langetermijnactiviteit. Sneller kan er geacteerd worden door competenties en positie anders te combineren in nieuwe concepten en bedrijfsmodellen.
Meervoudige waarderealisatie vraagt om een actief portfoliomanagement en actieve allocatie van mensen en middelen aan de activiteiten doing the business, verbeteren, vernieuwen en veranderen. Daarnaast is het belangrijk te beseffen dat ‘onzekerheid’ een noodzaak is voor een onderneming. Onzekerheid is een verbindende factor en stuurt de energie in een onderneming.