Anders Kijken is meer zien. De toekomst bepaalt de waarde van de organisatie. De toekomst is niets anders dan de som van het heden plus de te verwachten veranderingen. De meeste mensen en organisaties staan niet zo te springen om veranderingen. Het liefst willen ze een oneindig heden.
Wij hebben echter veranderingen hard nodig, anders is er immers geen toekomst! De toekomst bepaalt de waarde van de organisatie. Geen toekomst, geen waarde! Het is niet voor niets dat begrippen als duurzaam en toekomstbestendig in zoveel missies, visies en strategieformuleringen voorkomen.
Het is dus essentieel om Anders te Kijken. Te kijken wat er gebeurt en meer te zien. Wat in het heden gaande is, is bepalend voor welke veranderingen er in de toekomst komen. Net als de slogan van Muppets Labs zegt: Where the future is being made today.
Anders Kijken is het waarnemen van de onderstroom of onderstromen. De onderstroom bepaalt de weg die een verandering aflegt, zoals de onderstroom de weg van een rivier bepaalt. Niet de golven die vanaf de kant zichtbaar zijn. Het waarnemen van de onderstroom vergt Anders Kijken, niet vanaf de rivierkant. De meeste futuristen en trendwatchers die ik volg zijn welbespraakte stuurlui die aan wal staan en vandaaruit commentaar geven. Goede input voor als de onderneming bij wil blijven, to catch up met wat er gaande is. De concurrentie bijhouden.
Anders Kijken gaat om meer zien. Eerder zien. Om van daaruit vooruit te lopen en de toekomst naar het heden te halen. Anders Kijken vraagt om een exploratieve instelling.